ТЕРМІНОЛОГІЯ ТЕАТРУ: ЗАВДАННЯ І МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.35433/brecht.7.2021.55-65Ключові слова:
термінологія театру, терміносистема, театральна культура, словник театру, енциклопедія театру, формула мистецтваАнотація
В основу розвідки покладено практичний досвід іспостереження, накопичені автором у процесі дослідження впродовжкількох десятиліть театральної термінології і роботи над термінологічнимисловниками театру. З теоретичної точки зору, — це спроба застосуванняідеї оголення мови і приховуваних нею соціальних явищ, котра народиласяодночасно у головах двох найвпливовіших авторів ХХ століття — ЛюдвіґаВітґенштайна (мовні ігри) і Бертольта Брехта (ефект очуження).Незважаючи на те, що цю ідею було спрямовано ними на вирішення різнихзавдань — наукових і художніх, об’єднує ці ідеї (незважаючи на відмінностіміж сферами застосування) спільна мета — перевірка вартості(об’єктивності і потенційних маніпулятивних ризиків) мови, у даномуразі — термінів і терміносистем, спираючись на які, вирішує власнізавдання, театрознавство або, ширше, мистецтвознавство і якась частинагуманітаристики
Посилання
Альтшуллер, А., Рудницкий, К. «Театральная критика.» Театральная энциклопедия. Т. 5. Т(Табакова) — Я(Яшугин). 1967. с. 135.
В. С. «Великий актор.» Наші дні. 1 лютого 1943. с. 3.
«В справі театральної термінології.» Нова Рада. 31 травня, 1918. с. 4.
Гусев, А. «Театроведение.» Большая Советская Энциклопедия. Т. 42, Т (Татары—Топрик), 1956. с. 87—92.
«Короткий словник театральних термінів.» Сільський театр. № 1, січень 1929. с. 44–45.
Лесь Курбас. «“Березіль”: Із творчої спадщини.» Дніпро, 1988.
Лесь Курбас. «Філософія театру.» Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2001.