МІЖ ДОКУМЕНТАЛЬНИМ ТА ПОСТДОКУМЕНТАЛЬНИМ: ВЕКТОРИ ПОШУКІВ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/brecht.9.2023.57-71

Ключові слова:

лімінальність, сучасна українська драма, документальне, постдокументальне, драматург

Анотація

У статті розглянуто сучасні драматургічні стратегії, які полягають у створенні трансформативного поля засобами документального/постдокументального. Метою статті є демонстрація векторів пошуку сучасної української драми в контексті зв’язку документальної та постдокументальної естетики. "Постдокументальне" стає такою ознакою лімінальної естетики, яка проявляється в її перформативному, діяльному спрямуванні на осмислення реальності через документ. Головні особливості постдокументального театру, визначені дослідниками, – це здатність виводити на перший план суб’єкта дії, який фіксує власні стани "тут і тепер" та перетворює текст на перформативну подію. Такою художньою стратегією автор реалізує наближення до справжньої реальності, "зберігає" момент творення, плинну фазу "тут і тепер", унікальний момент, який цінний своєю правдивою недовершеністю. Для драматичного тексту це може бути зреалізовано в залученні автобіографічного матеріалу, у метажанрах щоденника, нотатника, листа тощо та через втілення "чернеткової естетики". "Чернеткова естетика" є сучасною стратегією "нон-фініто" як типу художнього мислення та демонструє умовну недосконалість, незавершеність тексту, відкриту форму, що фіксує мінливість, унікальність, розгубленість стану суб’єкта свідомості та реалізує перформативну природу драматичного тексту. Фіксація фактів, властива документові, стає в докудрамі фіксацією тимчасових плинних станів персонажа в осмисленні подій (минулого чи теперішнього) з метою збереження-запам’ятовування цього лімінального стану. У сучасній українській драмі формується поле фронтиру поміж документальним та постдокументальним: драматурги, режисери, дослідники драми і театру порушують проблеми довіри до документа, шукають способи знайти установки сучасності, художні способи та прийоми, які би відображали "правду факту", ставлять питання мистецької етики щодо залучення документальних джерел. Криза документального реалізується як засіб порятунку в постдокументальному: драматурги втілюють для реципієнта максимальне наближення до реальності, яке відображає документ як об’єкт художнього дослідження.

Посилання

Аккерман, Галя. Пройти крізь Чорнобиль; пер. з фр. П. Таращука; [передм. О. Пахльовська]. Київ: Либідь, 2018.167 с.

Апчел О. Документальний театр у театральній культурі пострадянського простору, зокрема сучасної України. Культура України. 2011. № 33. С. 56−70. URL: https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_ vid/rio_old_2017/ku/kultura33/28.pdf (дата звернення: 10.10.2023).

Блок Н. Наші діти. Ukrdramahub. 2022. URL: https://ukrdramahub. org.ua/play/nashi-dity

Блок Н. По колу. Ukrdramalib. 2004. URL: https://ukrdramalib. com.ua/play/po-kolu-14/ (дата звернення: 11.9.2023).

Бовсунівська Т. Теорія літературних жанрів. Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману. Київ: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2009. 519 с.

Варикаша М. М. Література non-fiction: поміж фактом і фікцією Актуальні проблеми слов’янської філології. 2010. XXІІІ (3). С. 28−39.

Ворожбит Н. "Я завжди мріяла створити історію від початку й до кінця": конспект лекції Наталки Ворожбит у КАМА. The Village Україна. 2021. Травень 16. URL: https://www.the-village.com.ua/village/knowledge/ lecture/311353-ranok-v-kama-vorozhbit (дата звернення: 17.10.2023).

Вісич О. Естетика нон-фініто у творчості Лесі Українки: монографія. Луцьк: ПВД "Твердиня", 2014. 196 с.

Гуменний Д. Вісім методів (пост)документального дослідження міста. Medium. 2020. 28 травня. URL: https://medium.com/semicolonmedia/ postdoc-methods-ce39a6a9b7fd (дата звернення: 17.7.2023).

Колошук Н. Г. Табірна проза в парадигмі постмодерну: монографія. Луцьк: РВВ "Вежа", 2006. 500 с.

Михайлов О. 41 день лютого. Ukrdramahub. 2022. URL: https://ukrdramahub.org.ua/play/41-den-lyutoho (дата звернення: 12.8.2023).

Михед О., Ворожбит Н. Демони й Кайдаші. Наталка Ворожбит "Кіборги", "Погані дороги", "Спіймати Кайдаша" (подкаст). The Village Україна. 2021. URL: https://www.the-village.com.ua/village/knowledge /podcast/308933-stantsiya-451-s01e10 (дата звернення: 2.7.2023).

Gennep A. Van. The Rites of Passage. Chicago. University of Chicago Press, 1960. 198 р.

Turner V. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Ithaca, New York: Cornell Paperbacks Cornell University Press, 1977. 222 р. URL: https://monoskop.org/images/9/90/Turner_Victor_The_Ritual_Process_Structure_and_Anti-Structure.pdf (дата звернення: 24.8.2023).

Zhyrkov S. Facebook. 2023. URL: https://www.facebook.com/ stas.jirkov/posts/pfbid07tGhMXd8ySDJgVUZea2QCJsR244hkzhEPKp2FH14j6sFe4xD28QQktKW5rAaAms7l (дата звернення: 17.7.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Номер

Розділ

Статті