КОНЦЕПЦІЯ ЛЮДИНИ У ДРАМАТУРГІЇ Г. ІБСЕНА 90-Х РР.: "ГЕДДА ГАБЛЕР" І "БУДІВНИЧИЙ СОЛЬНЕС"
DOI:
https://doi.org/10.35433/brecht.10.2024.14-28Ключові слова:
Г. Ібсен, нова драма, реалізм, натуралізм, неоромантизм, символізм, трагічне світосприйняття, внутрішній конфлікт, концепція людиниАнотація
У статті розглядаються твори Г. Ібсена "Гедда Габлер" (1890) та "Будівничий Сольнес" (1892), що належать до пізньої творчості знаменитого творця "нової драми". Характеристика концепції людини, що постає у означених п’єсах, втілюючись передусім у центральних для одного та іншого твору образах жінки й чоловіка, дозволяє виокремити виразні риси трагізму в світогляді Ібсена, розкрити його щільний зв’язок із декадансом як кризовим світосприйняттям межі ХІХ–ХХ століття. Декадентська зневіра не лише у можливості бути щасливою, але й взагалі у перспективі продовження буття у надскладному сучасному світі призводить до катастрофічних подій у житті персонажів, що дало Г. Блуму підстави назвати п’єси Ібсена "північними трагедіями". Докладний художній аналіз причин трагічної загибелі Гедди Габлер та Халвара Сольнеса у контексті відповідних п’єс здійснюється з опорою на синтез традицій, напрацьованих на той момент у європейській літературі в цілому й у творчості норвезького драматурга зокрема. Так, "неправильні пари" у п’єсі "Гедда Габлер" постають на тлі реалістичної, неоромантичної та натуралістичної традицій зображення кохання, кожна з яких акцентує неспроможність сучасної людини бути щасливою, відсутність у суспільстві запиту на досягнення гармонічного співіснування людей, забезпечення постійного духовного розвитку особистості, без чого накопичення внутрішніх суперечностей неминуче спричиняє її духовну, а потім і фізичну загибель. Поєднуючи у п’єсі "Будівничий Сольнес" неоромантично-символічну та реалістично-натуралістичну традиції художнього відтворення зовнішнього і внутрішнього буття персонажів, Ібсен виводить назовні нерозв’язний конфлікт між істинними й хибними духовними потребами людини, дійсними й химерними цілями її існування, внутрішніми настановами й можливостями їх реалізації у просторі реального життя. Взаємодоповнення різних художніх традицій створює передумови для глибокої художньої аналітики, дає можливість показати увесь спектр можливих версій розгортання людського існування у обставинах сучасного життя, розкрити приховані суперечності духовного буття персонажів, а також готує підґрунтя для модерністського художнього синтезу початку ХХ століття.
Посилання
Blum, H. (2007). Zakhidnyi kanon: knyhy na tli epokh [Western canon: books against the background of the eras]/ [per. z anhl. pid zah. red. R. Semkiva]. Kyiv : Fakt. 720 p. (Ser. "Vysoka polytsia"). [In Ukrainian].
Vasyliev, Ye. M. (2017). Suchasna dramaturhiia : zhanrovi transformatsii, modyfikatsii, novatsii : monohrafiia [Modern dramaturgy: genre transformations, modifications, innovations : monograph]. Lutsk: PVD "Tverdynia". 532 p. [In Ukrainian].
Virchenko, T. I. (2012). Khudozhnii konflikt v ukrainskii dramaturhii 1990 – 2010-kh rokiv: dyskurs, evoliutsiia, typolohiia [Artistic conflict in Ukrainian dramaturgy of the 1990s - 2010s: discourse, evolution, typology]; DZ "Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka". Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim. 336 p. [In Ukrainian].
Zakaliuzhnyi, L. V. (2015). Opozytsiia "drama - teatr" u kontseptsii H.-T. Lemana. http://eprints.zu.edu.ua/19280/1/%D0%97%D0%B0%D0% BA%D0 %B0%D0%BB%D1%8E%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%B9.pdf [In Ukrainian].
Zatonskyi, D. V. (1972). Pro modernizm i modernistiv [On modernism and modernists]. Kyiv : Dnipro. 270, [2] p. [In Ukrainian].
Zatonskyi, D. (2018). Tradytsiina mifolohiia i suchasna mifotvorchist [Traditional mythology and modern myth-making]. https://vpered.wordpress.com/2018/03/15/zatonski-mito/ [In Ukrainian].
Nitsshe, F. V. (2022). Narodzhennia trahedii. Nevchasni mirkuvannia [The Birth of Tragedy. Untimely Reflections] I–IV. Lviv: Astroliabiia. Pp. 27–191. [In Ukrainian].
Froid, Z. (2023). Tlumachennia sniv [The Interpretation of Dreams] / per. z nim. V. B. Chaikovskoho. Kharkiv: Folio. 603 p. (Zarubizhni avt. zibrannia). [In Ukrainian].
Ibsens, Henrik. Bygmester Solness [Builder Solness]. https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_BS%7CBSht.pdf [In Norwegian].
Ibsens, Henrik. Hedda Gabler [Hedda Gabler]. https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_HG%7CHGht.pdf [In Norwegian].
Frazer, James George. (1923). The Golden Bough. A Study In Magic and Religion. [In English].
Lehmann, Hans-Thies. (1999). Postdramatisches Theater [Postdramatic Theatre]. Verlag der Autoren, Frankfurt am Main. 505 S. [In German].